گواهینامه محصول ATEX (یا آزمون نوع EU) تأیید مشخصات طراحی محصول تولید کننده در رابطه با مجموعه ای از استانداردهای مربوطه بوده که تحت دستورالعمل خاصی تعیین شده است. این فرایند صدور گواهینامه باید توسط یک سازمان اعلان شده ATEX انجام شود.

ATEX نام رسمی دو دستورالعمل اروپایی برای کنترل جوهای انفجاری است. ما نگاه بیشتری به تصویب ATEX و الزامات آن برای تجهیزات در مناطق خطرناک می اندازیم.

جو انفجاری چیست؟

اتمسفر انفجاری می تواند ناشی از انواع مواد و مواد شیمیایی موجود در هوا مانند گازهای قابل اشتعال ، مه یا بخار یا گرد و غبار قابل احتراق باشد. اگر مقدار کافی ماده قابل اشتعال در هوا مخلوط شود ، منبع احتراق (حتی یک جرقه ساده) ، به راحتی می تواند باعث انفجار شود.

جوهای انفجاری در کجا احتمال رخ دادن دارد ؟

طیف گسترده ای از محیط های محل کار احتمالاً دارای فضاهای انفجاری هستند ، که برخی از آنها خطرناک تر از دیگران است. نمونه هایی از مناطق پر خطر شامل کارخانه های گاز و پتروشیمی ، تولیدکنندگان و استفاده کنندگان رنگ و مواد شیمیایی ، پمپ بنزین ها و محل های کار با گرد و غبار ارگانیک خوب مانند آرد دانه یا چوب است.

چنین محیط های کاری با ریسک بالا ، البته با ارزیابی دقیق خطرات ، قوانین و مقررات ایمنی ، از جمله انواع وسایل ، تجهیزات الکتریکی و دستگاه هایی که می توانند در محل مورد استفاده قرار گیرند ، محافظت می شود. در چنین محیط های ناپایداری ، انتظار می رود که اطمینان حاصل شود که هرگونه تجهیزاتی که به سایت آورده می شود به طور ذاتی ایمن است (همچنین به عنوان ATEX نیز شناخته می شود) اجباری است.

امنیت ذاتی به چه معناست؟

"ذاتاً ایمن" نامی است که برای تجهیزات طراحی شده برای استفاده در محیط های خطرناک / جوهای انفجاری طراحی شده است. با توجه به سطوح بالای مواد قابل احتراق در این مناطق ، ضروری است که هرگونه تجهیزات مورد استفاده تضمین نکند که باعث ایجاد جرقه یا رسیدن به درجه حرارت بالا (که به راحتی می تواند جو انفجاری را ایجاد کند و باعث انفجار شود) شود.

اگر هرگونه تجهیزات یا وسایل (به ویژه الکتریکی / الکترونیکی) به طور ذاتی ایمن نیستند ، باید تصور کرد که می توانند باعث ایجاد جرقه شوند و نباید در محیط های انفجاری در محل قرار داده شوند. یک محصول / دستگاه نمی تواند به سادگی "خود گواهی" به عنوان ذاتاً ایمن باشد و برای تأیید گواهینامه رسمی باید دارای تأیید ATEX / Ex باشد.

شماره نمایندگی هایک ویژن hikvision دوربین مداربسته tvt قیمت یو پی اس